Zaskakująco silny wzrost sprzedaży detalicznej w styczniu

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS nominalna dynamika sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w styczniu do 6,1% r/r wobec 2,7% w grudniu, kształtując się znacząco powyżej konsensusu rynkowego zgodnego z naszą prognozą (2,5%). Dynamika sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych zwiększyła się w styczniu do 4,8% r/r wobec 1,9% w styczniu, również kształtując się znacząco powyżej oczekiwań rynkowych zgodnych z naszą prognozą (1,5%). Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się w styczniu w porównaniu z grudniem o 0,6%. Oznacza to, że sprzedaż detaliczna w styczniu pozostała wyraźnie poniżej swojego historycznego maksimum odnotowanego w czerwcu 2024 r.

Silny wzrost sprzedaży dóbr trwałego użytku

W strukturze styczniowej sprzedaży detalicznej na szczególną uwagę zasługuje silne zwiększenie dynamiki sprzedaży w kategorii „meble, RTV i AGD” do 13,6% r/r wobec -4,0% w grudniu. W konsekwencji, roczna dynamika sprzedaży w tej kategorii ukształtowała się na poziomie najwyższym od kwietnia 2022 r., a więc od okresu, w którym napływ uchodźców z Ukrainy silnie podbijał sprzedaż dóbr trwałego użytku. Ożywienie popytu na te dobra w styczniu br. współgra z wynikami koniunktury konsumenckiej GUS, zgodnie z którymi w styczniu poziom wskaźnika obrazującego „prawdopodobieństwo wystąpienia wydatków na podniesienie standardu lub remont domu (mieszkania) w ciągu najbliższych 12 miesięcy” był najwyższy od stycznia 2021 r., a więc od okresu obostrzeń wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19. W tym kontekście warto odnotować, że towarzyszące pandemii ograniczenia w przemieszczaniu się i zwiększony wymiar pracy zdalnej oddziaływały w kierunku zwiększenia popytu na dobra trwałego użytku, których zakupy były często dokonywane w internecie. Można zatem przypuszczać, że odnotowane w styczniu br. silne zwiększenie popytu w kategorii „meble, RTV i AGD” związane jest w pewnym stopniu z krótkim cyklem życia niektórych dóbr trwałego użytku i koniecznością ich wymiany na nowe.

Ryzyko w górę dla prognozy wzrostu konsumpcji

Ożywienie popytu na dobra trwałego użytku nie było jednak jedynym czynnikiem, który znacząco zdynamizował sprzedaż detaliczną w styczniu. Szacujemy, że po wyłączeniu sprzedaży w kategoriach „meble, RTV i AGD” oraz „pojazdy samochodowe, motocykle i części” (gdzie sprzedaż wzrosła o 21,9% r/r wobec 25,1% w grudniu) dynamika sprzedaży zwiększyła się w styczniu do 2,6% r/w z 0,7% w grudniu, kształtując się na poziomie najwyższym od lipca 2024 r. Sygnalizuje to, że ożywienie popytu konsumpcyjnego ma szeroki zakres. Ponadto, naszym zdaniem odnotowane w styczniu silne przyspieszenie wzrostu sprzedaży detalicznej nastąpiło w warunkach znaczącego spowolnienia realnego wzrostu funduszu płac w całej gospodarce, co wskazuje na spadek skłonności gospodarstw domowych do oszczędzania. Spadek ten oznacza, że proces odbudowy aktywów finansowych przez gospodarstwa domowe, który w II poł. 2024 r. ograniczał ich skłonność do konsumpcji, może wyhamować wcześniej niż oczekiwaliśmy (por. MAKROmapa z 20.01.2025). W konsekwencji, dzisiejsze dane o styczniowej sprzedaży detalicznej sygnalizują ryzyko w górę dla naszej prognozy wzrostu konsumpcji w I kw. 2025 r. (2,5% r/r) i w całym 2025 r. (2,2%).

Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej w styczniu są pozytywne dla kursu złotego i rentowności obligacji.

Obsługa bieżąca

Twoja opinia
 
OpiniaTwoja opinia