
Bank Credit Agricole i Uniwersytet SWPS we Wrocławiu zapraszają na wystawę grafik inspirowanych wynikami badań na temat… kultury oszczędzania Polaków. Prace artystów prezentują zróżnicowane nawyki finansowe poszczególnych pokoleń. Otwarciu wystawy towarzyszy debata pod hasłem "Czy oszczędzanie to tylko pieniądze?".
Wystawa "Ścieżka generacji w oszczędzaniu" to projekt Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS i Credit Agricole. Bank od lat bada oszczędnościowe postawy Polaków, wspiera edukację finansową i promuje świadome zarządzanie budżetem. Wykorzystuje w tym celu wiele działań, m.in. animuje już ponad 7,5 tys. społeczność #WyzwanieOszczędzanie na profilu Facebook.
- Szukaliśmy nowych, nietypowych sposobów, żeby poruszyć temat oszczędzania. Bardzo ucieszyła nas propozycja Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Idea interpretacji naszych badań* w postaci artystycznych grafik jest świeża, niespotykana. Na pewno zachęci kolejne osoby do refleksji, przyjrzenia się swojemu sposobowi zarządzania pieniędzmi, oszczędzania – mówi Katarzyna Kierzkowska, badaczka z Credit Agricole.
Wystawa "Ścieżka generacji w oszczędzaniu" to zaproszenie do odkrywania zmieniających się podejść do finansów i zarządzania pieniędzmi na przestrzeni dekad. Ekspozycja przenosi w świat finansowych nawyków Generacji Silver, X, Y i Z, ukazując różnice między tradycyjnym oszczędzaniem a nowoczesnymi metodami zarządzania budżetem. Każda generacja ma swój własny sposób myślenia o pieniądzach – od oszczędności na czarną godzinę, przez dywersyfikację inwestycji, aż po cyfrowe portfele i aplikacje do zarządzania wydatkami. W przestrzeni wystawy historie różnych pokoleń łączą się w jeden narracyjny szlak, który nie daje jednoznacznych odpowiedzi, lecz prowokuje do refleksji i zadania sobie pytania: czym oszczędzanie jest dla mnie?
Autorami i producentami wystawy są Zuzanna Zysiek i Michał Hadzik, doktoranci w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS.
- Wielokrotnie współpracowaliśmy z bankiem i realizowaliśmy innowacyjne projekty z zakresu legal design, których celem było projektowanie bankowości przyjaznej człowiekowi. Tym razem sięgamy po potencjał designu do wizualizacji danych, pokazując zmianę społeczną w postrzeganiu oszczędzania. Chcemy w ten sposób uwrażliwiać, budować świadomość, inspirować i edukować w zakresie nowych form oszczędzania. Świat się zmienia, ale starajmy się, żeby zmieniał się przez świadome projektowanie – mówi dr Dorota Płuchowska, kierowniczka sekcji Legal Design w Centrum Legal (Communication) Design, która koordynowała projekt.
Jak podkreślają autorzy prac: "Oszczędzanie nie ma jednej definicji. Nasza wystawa to opowieść o zmianach, jakie zachodziły w podejściu do finansów na przestrzeni pokoleń. To wizualna i narracyjna podróż, która pokazuje, jak bardzo ewoluowało myślenie o pieniądzach – od zachowawczej ostrożności, przez stabilność i planowanie, aż po cyfrową elastyczność i natychmiastowość. Ta wystawa nie daje jednoznacznych odpowiedzi – ale stawia pytania, które warto sobie zadać".
Wernisaż wystawy odbędzie się 14 kwietnia o godz. 17:00. Wydarzeniu towarzyszyć będzie spotkanie pod hasłem "Czy oszczędzanie to tylko pieniądze?". Udział w nim wezmą autorzy wystawy i eksperci z Credit Agricole: Katarzyna Kierzkowska i Jacek Stąpała. Poruszą oni również kwestie związane z zarządzaniem własnym budżetem oraz odkładaniem pieniędzy na przyszłość, w szczególności przez studentów. Wystawę "Ścieżka generacji w oszczędzaniu" w Galerii Grafiki USWPS we Wrocławiu przy ul. Ostrowskiego 30b będzie można oglądać do 7 maja. Wstęp wolny.
*Badanie CAWI zrealizowane w sierpniu 2024 roku, na panelu badawczym Ariadna, N=2084, próba ogólnopolska, reprezentatywna, wiek 16+.