Zgubienie karty
(koszt wg stawki operatora) +48 71 354 90 09
Aktualności

Silny spadek sprzedaży detalicznej w lutym

Silny spadek sprzedaży detalicznej w lutym

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS nominalna dynamika sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się w lutym do 0,6% r/r wobec 6,1% w styczniu, kształtując się znacząco poniżej konsensusu rynkowego (5,0%) i naszej prognozy (4,3%). Dynamika sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w lutym do -0,5% r/r wobec 4,9% w styczniu, również kształtując się znacząco poniżej oczekiwań rynkowych (3,3%) i naszej prognozy (2,8%). Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zmniejszyła się w lutym w porównaniu ze styczniem o 3,2%. Oznacza to, że lutowa sprzedaż detaliczna ukształtowała się na poziomie najniższym od września 2024 r.

Szeroki zakres spadku dynamiki sprzedaży

Do obniżenia rocznej dynamiki sprzedaży przyczyniły się wysoka ubiegłoroczna baza, niekorzystne efekty kalendarzowe oraz zaskakująco głębokie obniżenie dynamiki płac w sektorze przedsiębiorstw w lutym br. i związany z tym spadek realnej dynamiki funduszu płac w ujęciu rocznym do poziomu najniższego od września 2023 r. (por. MAKROpuls z 20.03.2025). Obniżenie dynamiki sprzedaży w lutym było jednak znacznie głębsze od oczekiwań i miało szeroki zakres. Znaczący spadek rocznego tempa wzrostu sprzedaży odnotowano bowiem we wszystkich kategoriach z wyjątkiem „pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach”. Na szczególną uwagę zasługuje silne obniżenie dynamiki sprzedaży w kategoriach obejmujących dobra trwałego użytku. W grupie towarowej „meble, RTV i AGD” tempo wzrostu sprzedaży w cenach stałych obniżyło się do 5,8% r/r z 14,0% w styczniu, podczas gdy dynamika sprzedaży w kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle i części” obniżyła się do 5,1% r/r wobec 22,1%. Tak silne obniżenie dynamiki sprzedaży w tych kategoriach nie współgra z utrzymującą się w ostatnich miesiącach poprawą wskaźnika koniunktury konsumenckiej obrazującego skłonność gospodarstw domowych do dokonywania ważnych zakupów. W lutym ukształtował się on na poziomie najwyższym od września 2021 r., a w marcu br. odnotowano jego kolejny wzrost.

Korekta czy zmiana trendu?

Silny spadek dynamiki sprzedaży detalicznej w lutym interpretujemy jako korektę po zaskakująco dużym wzroście dynamiki sprzedaży w styczniu (por. MAKROpuls z 24.02.2025). W konsekwencji, odnotowana w lutym ujemna roczna dynamika sprzedaży detalicznej nie jest naszym zdaniem sygnałem znaczącego i trwałego spowolnienia wzrostu konsumpcji. Uznajemy jednak, że dzisiejsze dane o sprzedaży niwelują ryzyko w górę dla naszej prognozy konsumpcji w I kw. 2025 r. (2,5% r/r) i w całym 2025 r. (2,2%), sygnalizowane przez znacząco lepsze od oczekiwań dane o sprzedaży w styczniu. Podtrzymujemy ocenę, że proces odbudowy aktywów finansowych przez gospodarstwa domowe, który w II poł. 2024 r. ograniczał ich skłonność do konsumpcji, wyraźnie spowolni w 2025 r., co będzie oddziaływać w kierunku znaczącego wzrostu popytu konsumpcyjnego mimo wyraźnego obniżenia realnej dynamiki funduszu płac w całej gospodarce (por. MAKROmapa z 20.01.2025).

Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej w lutym są negatywne dla kursu złotego i rentowności obligacji.